Tuesday, June 5, 2012

BFF - iyea la sangat!!!

Best Friend Forever...tajuk album aku untuk entry ini...aku just nak share pandangan aku mengenai konsep BFF pada usia2 macam aku ni...ada ke lagi?? mungkin term BFF tu sesuai masa sekolah2 dulu..aku mmg ada bestfriend masa sekolah...Wati, Ina n Ros...best sangat masa tu...pastu masa Uni..ada gak...Liza...memang baik sangat...tapi sekarang...aku rasa konsep BFF dah tak sesuai dengan zaman aku...orang macam Paris Hilton tu betul ke org yang nk jadi BFF dia jujur?? yeke?? ke kejar galamer n duit...tetiba aku citer pasal citer Paris Hilton New BFF....(ada ke org tengok citer tu??)


back to story....masa sekolah n masa University memang perlu best friend...kemana pun ada la kawan meneman...pastu banyakla benda nak share...banyak topik nak sembang...rasanya masa tu masih jujur lagi...kalau ada benda yang xberapa kita nak berkenan kat BFF tu...kita akan cakap baik2 dengan dia...kalau dia ada apa2 kejayaan...mcm dpt no 1 ke dlm kelas...kita celebrate ramai2 dengan perasaan jujur...itu dulu kala.....sekarang??

aku x sure la samada aku je yang dah tak ada bestfriend atau memang semua org dh xpercayakan konsep BFF ni...dalam environment aku ni yang aku nampak banyak kepura-puraan...terdapat beberapa keadaan yang si A ni baikla sangat dengan si B ni...ala2 BFF la...(yeke...pandai2 je aku menambah)...tapi tetiba si A ni boleh lak mengumpat si B ni depan aku (masa tu si B xde la)... so aku pun menjadi confuse...bukan ke si A dgn B ni rapat...pe hal lak dia boleh ngumpat kawan rapat dia ni...hilang akal ke apa ni...tu yg kawan baik dia...aku ni yang kawan pun ala2 je tah berapa bakul ketupat cerita dia jaja...itu aggapan aku jela...xtau la kesahihannya...beberapa kali aku terlibat dengan situasi mcm aku citer tu dgn org lain2 la...si A mewakili org lain dan si B orang lain...aku je org yg sama sbb tu aku tau...kalau cite kat org lain mestilah aku xtau kan....

lagi satu istilah "aku citer ni kat kau je tau...jangan cite kat orang lain"...selama ni aku faham kalau org ckp mcm ni..maknanya tu rahsia besar..dan aku org yng dipercayai so dia citer benda ni kat aku je...rupanya fahaman aku meleset...tu fahaman masa zaman pemerintahan jepun dulu...zaman skrang kalau org cakap mcm tu maknanya lain...maknanya...ko jgn cuba2 nk pandai2 sebarkan gosip ni yea...biar aku yang sebarkan pada yang lain...don't try to steal my limelite... hahahah..boleh gitu?? 

citer aku ni bukanla merujuk kepada sesiapa secara spesifik...ini base on apa yang aku nampak n observe la... bagi aku di zaman kita bekerja ni...dh x banyak unsur2 kejujuran dalam persahabatan... kengkadang...bukan main depan kita...baik...membela kita...belakang...ngutuk sakan..aduyai...ada tu bila kawan dapat kejayaan...pura2 gembira...kat belakang boleh lak cakap2...layak ke dia tu...keje pun x bagus...aduyai...confuse aku....mungkin xsemua org macam tu ...mungkin ada yang masih jujur berkawan ni...tapi bila satu pihak jujur...satu pihak lagi tak...x guna juga...yang jujur ni mungkin percayakan kawan dia...duk mengadu domba...alih2 kawannya duk jaja citer...tetiba ramai lak yang tau rahsia si jujur ni...kesian dia...

bagi aku cara terbaik adalah kawan ala2 je la...so kalau kita tau kawan kita tu ngata kita pun xde la sakit hati sangat...kawan pun ala2 je kan...lantak dia la nak mengata pun...aku ni pun x kata aku ni spesis kawan yang jujur...ada banyak gak la mengata org sana sini...sbb itu aku rasa baik aku xjoint sangat dengan orang...kurangla jumlah ketupat yang aku buat...seingat aku la...sepanjang aku bekerja dan 8 tahun ni...tak sampai 10 kali aku gi cafe makan ramai2...x kira la dgn group mana2... berapa kali je aku lepak2 sambil breakfast kat pantry sedangkan pantry tu 10meter je dari bilik aku....bukan aku xnak joint...bukan sbb aku sombong...kengkadang terasa gak nak joint dengar kengkawan gelak ketawa kat pantry tu...cuma aku takut dengan diri sendiri...aku ni suka sangat bercerita...aku susah simpan rahsia ...dan kuasa jahat suka mengumpat tu agak kuat dalam diri aku...dan selain itu aku ni over la the sensitive nya....

atas faktor2 itula aku cuba elakkan diri dari gathering beramai2 ni...takut ada rahsia kengkawan yang aku tercerita...takut ada kengkawan yang aku terngumpat dan takut ada hati kawan yang terkecil (kecik ati la)....dan aku takut nak baik sangat dengan kawan...takut2 nanti aku dengar cite yang kawan aku baik ni cakap2 belakang pasal aku lak...mesti aku jadi sedih..nangis...itulah penyudahnya...

so kesimpulannya...pada aku dah tak ada istilah BFF di alam umur 30 ke atas ni...BFF aku adalah suami aku...ini yang terbaik...atleast kalau aku ngumpat org lebih2 dia akan sedarkan aku "tak baik kata kat orang macam tu"....kalau cite rahsia2 besar pun...benda tu xakan tersebar ke mana...en HB lak x suka sangat ngumpat ni...mengata sikit2 tu okla...normal la manusia kan..R2D2 pun ngumpat org gak....hakikatnya aku pun banyak buat salah dalam berkawan ni...banyak gak hati kengkawan samada BFF atau kawan ala2 yang tersinggung dengan cakap aku...aku minta maaf sangat2...kengkadang mulut ni cepat sgt nk bertindak...xsempat nak fikir...yang penting masih ada kengkawan kat luar sana yang jujur dalam berkawan dan sangup susah payah tolong kita bila diperlukan...jasa kengkawan macam ni hanya Tuhan yang dapat membalasnya...

and for En Hubby...you are my Best Friend Forever.....