Tuesday, August 28, 2012

Buffet Ramadhan 2012

Hari ni sebenarnya dah hari raya yang ke 10 dah..tapi baru aku ada masa nak citer pasal menu berbuka puasa aku sepanjang bulan puasa ni... ada sesetengah org tu tiap hari dia update kat FB menu berbuka.. aku xde la..malas la sbb bkn aku masak pun...setakat menu beli kat kedai baik tak yah...

sebelum tu nak komen skit...kita sekarang ni masuk je hari pertama puasa dah kluar lagu raya...dah cbuk buat persiapan nak sambut raya...cbuk beli brg itu ini...tukar sofa baru langsir baru...semua nk baru...kat area umah aku plak cbuk berlumba-lumba buat pagar baru...umah aku dgn beberapa jiran yg x reti bercampur ni je maintain pagar yg dibuat oleh developer dulu...hehehe...ada aku kesah... cuma tula...bukan kita bersungguh pasal puasa tu tapi kesungguhan lebih pada raya...bukan nak kata kat org...aku pun sama...first day puasa dh pk pasal cuti raya...hehehe..nantila next post aku citer pasal raya plak...post ni nk citer pasal puasa...

first day puasa mmg tah apa2...pagi2 bagun aku cbuk mengemas la membasuh la...bekerja bersungguh...hr x puasa x de plak aku bersungguh mcm tu...maybe sbb syaitan malas yg duk dlm badan aku dh kena ikat...tu yg dtg perasaan rajin tu...sampai je tgh hr dh letih...masa Asar tu dh teruk sgt...petang tu masa beli mknan berbuka...aku dh x larat turun keta...suh en Hb je beli...siap aku termuntah lak dlm keta...tp aku teruskan gak puasa...x kisah la...nanti aku ganti la juga...so puasa pertama kitaorg mkn biasa2 je..x best pun... 

hari kedua puasa kitaorg beli lauk kat kedai feberete en hb...restoran lawood..mkn ayam grg, sotong dgn kari...okla... pastu start hari keje... first day keje tu aku gi la pasar ramadan...beli ayam golek dgn sup...mahalnya la mkanan yg dijual dipasar ramadhan...dh tu x la sedap mana pun...pastu hari2 seterusnya aku tapau lauk yg dijual kat cafe opis...lg sedap n murah...xde apa la nk citer pasal mknan yg dibeli di cafe...x special pun...cuma nk citer pasal buffet2 ramadhan yg aku gi...

hari ke7 puasa tu aku balik kampung Kelantan...so 4 hari jugala berbuka kat sana...mkn makanan kelantan...yg paling terbaik skali adalah ayam percik n ikan keli percik....mmg marbeles la...

seterusnya ada tranining dgn PPTM negeri so kitaorg buat majlis berbuka skali kat opis ...so mkn kat opis la...

hari sabtunya...kitaorg burbuka dengan abang n adik en hb....kitaorg pergi klang..kat putri garden hotel...ok makanannya...yg paling best cucur udangnya...sedap...pastu rojak buah pun ok...ada banyak buah mampelam

nextnya aku berbuka puasa kat Palm Garden...bg aku kat sini mknan okla...banyak juga pilihan...tp yg paling sedap koetiwa...2 kali aku tambah...n aiskrim dia ada banyak topping...


next daynya...aku berbuka kat marriot...sini mmg terbaik la..mcm lautan makanan...dan lautan org...gila banyak....sampai kawasan luar pun penuh...tiap tahun kitaorg akan gi marriot ni...tp kali ni mcm melampau sgt...terlalu banyak...yg paling best kat sini ialah cake2 dia...mmg sedap n banyak choice..harganya...seingat aku dulu2...rm90...pastu naik rm100...tahun ni dh jadi rm120...tu pun ramai gila yg dtg..




seterusnya...lepas dh mkn best2 tu..esoknya ada jemputan berbuka puasa dengan IBM di Dewan Seri Siantan PJH...depan opis aku je...sbb IBM kan ...company besar kan...so kitaorg pun datangla...buatnya utk satu dewan lebih kurang 1000 orang... tempat ambik makanan nya 1 tempat je ..serius teruk...kalau next year IBM jemput lagi memang aku x akan pergi...ni pun dia ada jemput utk majlis raya...x nk la aku gi...mmg disaster...orang ramai...makanan nya punya la sikit...mcm aku buat open house je...boleh kuih dia letak dalam pinggan je...utk 1000 org tau bkn 50 orang... org beratur punya la panjang..mknan abih...sian sangat aku tgk...dh la dtg nk berbuka...kalau mkn saja2 ok gak...ni sampai dh masa berbuka pun ramai yg xdpt apa2...air pun xde...melampau gila aku rasa...dh la yg dtg tu datuk2...pastu pengarah2...org besar2...mmg teruk sgt diaorg buat mcm tu...next daynya keluarla email minta maaf...kalau x mampu nk buat secara besaran x yah ajak ramai sgt....sib baik masjid besi dekat...ramai org trus gi berbuka kat masjid...x baik betul buat org mcm tu...



next day nya mkn2 lagi kat residance hotel uniten...ni pun ala2 tempat feberet gak...org kata kambing kat sini sedap...xtau la sbb aku x mkn kambing...en hb lak sbb dh tiap hr mkn kambing...dia pun xamik pun...sini best sbb mknan dia ala2 kampung...aku paling suka laksa dia...tp kali ni xdk plak laksa...xtau la kalau aku yg x perasan...tp aku mkn cucur cempedak...mmg terbaik la..pastu lg satu yg best kat sini ada mashmellow cicah cokelat...tp aku x mkn mashmellownya...aku tadah je sudu..makan coklet je...masuk dlm mangkuk.. ada gak la mcm org darat...perak...ada aku kesah...janji delicious aku mkn...environment dia pun best siap ada aiskrim dlm plastik mcm dulu2 kita mkn tu yg satu seposen tu...pastu ada org dtg naik basikal bagi kacang...mcm mamak2 jual tu...mmg menarik la...malangnya...sebijik gambar pun aku x amik sbb cbuk menjamu selera...kosnya dalam rm60 perperson... okla...sbb banyak pilihan makanan...next year kalau aku gi lagi aku amik la gambarnya....

nextnya aku nk citer satu tempat berbuka yg murah...rm10 je sorang...mkanannya okla...banyak pilihan juga la...tp xyah la nk compare dgn hotel kan...kalau beli kat pasar ramadhan pun dekat 30hinggit...ni ada nasi dgn lauk pauk...bubur kacang...kuih muih...mee..kotiaw..ada laksa...RM10...tp yg xbestnya org yg pergi tu...sorang2 amik mcm nk mkn 10 org...setambun...lagi x penuh pinggan tu x sah...pastu bila berbuka kenyang..mkn sikit...membazir betul la org melayu kita ni...rasa dh bayar 10 hinggit tu besar sgt la sampai amik x ingat2...pastu buang je...mcm aku nk amik roti jala...tgk2 dh abih..sbb kat ctu dia x refill la...habis dia ganti dgn benda lain..mcm goreng pisang ke...habis roti jala ni...mamat sebelum aku tu amik punya la banyak...buat xtau je aku berdiri kat belakang ni...amik sampai habis...pas berbuka penuh atas meja sana sini roti jala x abih...terukkan ...berpada-pada la bila mkn tu...puasa 9 jam je bukan dh 20 hari x mkn...org somalia pun x mcm tu....tp kedai tu mmg terbaikla...bolehla org2 yg susah...yg x dpt mkn kat hotel merasa mkn buffet...2 kali jugak la aku gi



seterusnya buffet berbuka kat nyonya valley restoran kat cyberjaya...bila dengar nyonya tu aku terbayangkan dimsum...mesti sedap....tapi bila gi...alamak...xde pun..keciwa juga la...makanannya biasa2 saja...x banyak sangat pilihan...org pun x ramai so xyah berebut...tapi sate dia mmg terbaik...sedap..lembut je..kuah dia pun sedap...aiskrim ada toping so 3 kali aku mkn...dengan adik la...di mkn skit aku mkn banyak...cuma yg xbestnya air x banyak choice...ada air lime je...mmg buat org sakit perut la berbuka minum lime juice...


penutup buffet ramadhan kitaorg adalah kat PICC...yg ni mmg aku x miss...tiap tahun gi...cuma tahun ni gi sekali je...mknan paling best kat sini charkoetiwa...dim sum...nyum..nyum...pastu sate...rojak buah...semua sedap...cuma aku kurang puas hati dengan tempat sembahyang dia...masuk pintu lain2 lelaki perempuan...okla...pas amik wudhu aku gi tempat sembahyang...rupanya bersambung dengan tempat lelaki...tutup tirai tepi je...terkejut aku tetiba nampak kawan opis aku pastu en hb...uik...sib baik aku pakai anak tudung...patut tempat solat perempuan tu tutup semua la...jgn bg terbuka mcm tu...seingat aku tahun lepas x mcm tu...pastu xde kain sembahyang disediakan...aku okla mmg jenis hangkut telekong sana sini...kawan aku sian...siap dah amik air sembahyang tgk2 xde telekong...terpaksa dtg pinjam kat aku..masa tu aku tgh sedap2 mkn...dia call aku x dengar...so kena la dia dtg amik...



seterusnya aku balik kampung sungai petani...makan masakan utara la plak...ikan keli...daging bakar..makanan mak masak...mmg paling best...itula buffet ramadhan aku n family tahun ni...alhamdullilah setiap hari kitaorg berbuka berempat...itu yg lebih penting...mkn kat mana pun kalau xdpt mkn bersama mmg rasa xsedap...tp kalau sekeluarga ada...mkn apa pun jadi sedap...

aku pergi hotel2 berbuka ni pun bukan aku yg bayar...kengkawan vendor belanja...tu yg best keje kerajaan ni...merasa la makan2 kat hotel...satu team dengan family skali aku ajak...kalau aku yg bayar...mintak maaf la...bukan apa...buat apa membazirkan...kadang2 x berbaloi pun...mcm kat marriot...sekepala rm120..apa stg la yg nk di mkn...mmg banyak pilihan tapi larat ke perut kita nk masuk banyak sgt...tp sbb org belanja kan...vendor pun xkan nk belanja kedai mamak...diaorg pun kena jaga standard...so kitaorg ni la untung...

tu jela cite makan2 aku kali ni...next topic citer hari raya la plak...ok...

SELAMAT HARI RAYA..MOHON AMPUN DAN MAAF PADA SEMUA