Wednesday, August 29, 2012

Hari Raya Aidilfitri 2012

Hari raya hari yang mulia
Penuh beerti kepada kita
Tua muda miskin dan kaya
Menyambutnya dengan gembira
Berhati-hati di jalan raya
Semoga anda selamat tiba
Ucapan Selamat Hari Raya dari
Faizal, Fara, Fiesya dan Fahri
Untuk semua....

Hari ni hari raya ke berapa tah...dh x terkira dah...tp mood raya masih ada...tambah2 ujung minggu ni Merdeka so dapat la cuti 3 hari...boleh la kalau nak sambung beraya...

tahun ni raya aku n family sungguh la kelam kabut...xberapa best dan tah apa2... sampai hari ni aku masih lagi tak dapat makan nasi impit kuah kacang...ketupat, lemang n rendang...kuih raya pun rasanya baru 3 biji je aku mkn setakat ni...sedihkan..ini semua adalah disebabkan anak2 aku tak sihat di minggu raya ni....

seminggu sebelum raya fiesya kena chicken pox(CP)...risau gak aku takut tak boleh beraya...yela x best la kalau gi umah org...pastu org tgk anak aku semacam je...takut jangkit kat anak diaorg kan...mesti la aku akan rasa sedih...malam 10/8/2012 tu aku tgk ada binti2 belakang fiesya...pastu check2 sah la CP ...sbb aku tau masa ngandung ke fiesya dulu aku kena...esoknya bawa gi klinik Annur...sah CP... doktor check rekod...dia x kena suntikan CP...sbb masa time dia suntikan tu optional jadi aku pun x amik...bila check rekod adik...alhamdullilah...adik dah kena cucuk..sbb masa time adik..klinik annur dh wajibkan parent amik suntikan tu sbb ramai sgt budak kena CP... doc ckp Insyaallah adik tak akan kena jangkit....Alhamdullilah la mmg fahri tak kena jangkit pun walaupun dia siap duk usik2 kudis CP kakak dia...

pastu doc bg ubat antivirul untuk bunuh kuman so xde la teruk sgt fiesya...kuar pun x banyak sgt...aku xde la bg minum air nyor ke mandi daun bambu ke....just sapu calemai lotion n makan ubat...amik ubat gedebuk-gedebak kenala RM370...aduyai...dh nk raya ni kan...sbb tu hospital x bg ubat tu sbb ubat tu mahal...tp mmg bagus la...walaupun kena CP dia melompat mcm xde apa2...cuma hari selasa n rabu mula tu je dia mcm demam2...pastu rasa x sedap mulut kot x nk mkn...tp munkin juga sbb masa aku ngandung ke dia aku kena dulu so dlm badan dia pun dh ada la antivirus tu skit sbb tu x teruk...cuma nasihat aku...lepas anak 1 tahun gi la amik suntikan CP tu...atleast kalau sorang kena xde la jangkit satu rumah...tp sukala hati fiesya sbb x yah gi scholl pastu boleh lepak opis ibukan...




persiapan raya aku kali ni mmg ala2 je...aku beli kain utk semua anak beranak aku masa kat cina dulu so tahun ni semua pakai china silk la...baju aku ngan fiesya tempah kat kedah kat umah...biasa je baju kurung je...kuih raya aku tahun lepas banyak macam ni...


tahun ni sebiji kuih pun aku xbeli...aku pun xtau kenapa jadi begini... duit raya aku tukar banyak gak RM1600... beg baju n barang2 lain punya la banyak nk bwk blk...mcm nk pindah plak...siap bwk blk 2 bundut baju kotor nk basuh at kampung...


lupa nk citer pasal lampu raya...first day puasa en hb dh siap pasang lampu kelip-kelip...so mmg terbaik la ...cantik je umah aku diwaktu malam...



pastu hari raya pun tiba...last puasa hari sabtu...so malam tu aku ajak en hb beraya..dia kata xyah la lagi esok la...ha..last2 sampai raya ke 10 baru kitaorg beraya ...tu pun lepas sembahyang subuh berjemaah...hehehe...xpe  yg penting dia maafkan aku dan aku pun maafkan dia...xyah tunggu hari raya pun boleh minta maafkan....berbalik pada citer raya...patut dr SP lepas subuh kitaorg gerak ke alor star...tapi malangnya...dh azan subuh baru aku n En hb bangun...kelam kabut la pagi tu...dh la nk menyiapkan 2 putri n putra raja tu lagi...berpeluh apak n mak menunggu...mesti membara je dlm jiwa...

sampai alor setar trus mkn makanan istimewa pagi raya kitaorg iaitu putu mayam dengan kurma daging...heheh...ni yg en hb x leh terima ni...mknan pelik gila...dia maintain..mkn lemang n rendang je....


lepas tu kitaorg anak beranak pun gi sembahyang raya dengan apak...actually aku start gi sembahyang raya masa lepas kawin...sebelum2 ni mmg tak pernah gi...tradisi keluarga aku...kaum lelaki gi semayg...yg pompuan duk umah tunggu...dulu2 kengkadang sampai tertdo aku tunggu...bila dh besar aku tolong2 grg ayam sementara tunggu tu...bila kawin en hb ajak gi...first time aku pergi barula aku tau...sembahyang raya tu la sebenarnya sambutan hari raya...org ramai berkumpul...pakai cantik2...solat sama2...benda2 lain tu biasa2 je..mkn..ada la special dr hr biasa...tp kalau hr biasa pun kita nk masak mcm hr raya xdk masalah...tp kalau hr biasa mmg xdpt la kita nk tgk org sembahyang raya...

gi sembahyang tu biasala...kitaorg ni jenis hangkut anak sana sini...so bwk la fiesya n fahri...last year fahri baby lagi so kena tinggal ... tahun ni dh besar dh blh bwk...fiesya mmg terbaikla...siap ada kain sembahyang..mmg bersemangat dia nk gi sembahyang....mungkin sesetengah org akan kata buat apa la bwk anak2 kecik gi...menyusahkan je...pada pandangan aku..kita nk ngajar biarla dari kecik...biar diaorg biasa dengan suasana tu....kalau besar nanti dh lepas tanggungjawab kita...dia x nk buat dh bukan salah kita dh...kita dh ajar dari kecik....lagipun..bg aku n en hb...kalau boleh setiap masa kitaorg nk ada dengan anak2...jadi mana pun kitaorg pergi mesti sekali dgn anak2...baru kita betul2 merasa semua pengalamn as parent...sampai masjid tu...mula2 fahri buat perangai...nak susu...aku letak je dia nangis...sampai org dh mula nak sembahyang...so aku cakap xpela...aku dh niat nk sembahyang tapi sebab anak buat perangai aku tengok je la org sembahyang...bila start sembahyang...fiesya je la ikut...kejap je pastu tetiba fahri bangun duduk tepi...so aku pun cepat2 la bangun sembahyang sekali... Alhamdullilah sepanjang sembahyang tu dia x kacau langsung...pas sembahyang masa dengar kutbah je baru dia merengek nk susu semula...susu sampai tertido... tu la kuasa Allah...kalau memang Dia nak suruh kita sembahyang masa tu...x akan ada apa aral yang boleh halang...yg penting niat kita...

pas sembahyang tu masa balik tu pun aku ralat sikit...dh ingat nk bwk duit raya bg kat org2 susah yg duduk tepi masjid tu...tapi sebab kelam kabut lupa nk bwk ...so bg duit yg ada dlm keta je la...sian tgk org2 susah...tambah2 yg ada anak2 kecik...baju raya pun tak ada...syukur Alhamdullilah Tuhan kurniakan kita dengan rezeki yang banyak...

pastu kitaorg gi kubur...masa ni satu kejadian lawak berlaku...masa nk kluar keta...en hb telah menyagat kereta org lain dan kereta sendiri...aduyai tercalar besar kereta...citer pasal lawak kat kubur ni...aku teringat satu citer...masa tu Tok meninggal...kat kubur masa org baca talkin...tok imam tu minta payung...en hb n paksu gi amik payung kat keta...en hb bg ke paksu payung yg bwh dia bulat tu...paksu kata ni xblh....kena yg mcm ni...dia tunjuk payung yg bwh straight...xpela...paksu pun jalan kat tepi kubur tu...puk...dia pacak payung tu kat kubur...pastu tok imam tu kata.."buat apa pacak kat situ...pegang payung kat sini"...rupanya dia nk suh payungkan dia...bkn pacak kat kubur mcm selalu kita tgk dlm citer2 malayu tu...masa tu tetiba suasana sedih tukar jadi gelak ketawa...tu la banyak sgt tgk tv...gambar bwh tu contoh je yea...xde kena mengena dgn sesiapa...amik kat pakcik google je


tetiba la aku melalut citer keluar tajuk...pas blk kubur biasa la acara salam menyalam...collect duit raya dan acara bergambar... bawah ni family besar sebelah aku....muka terpaksa aku blank kan...takut ganggu privacy orang...mana la tau ada org baca blog aku ni...tetiba kluar statment "ni laki aku...apasal ada dlm family org ni plak"... ataupun "ini bapak aku...bila masa plak aku ada adik beradik lain ni"...dh aku pulak yg bersalah nanti....family ni kira ada 3 ganerasi...adik beradik apak...sepupu2 aku dan anak2 sedara aku...ni pun x cukup ...xsemua yg balik...


yang ni keluarga En Jamal & Puan Sham..kakak aku Julaida dengan hubby En Malik...anak2 dia...Nurul Hidayah, Nursyahira dan Aiman Shahir...


yang ni keluarga Fantastic 4....warna merah gong xi fa chai...punyala susah aku nk cari tudung nk match dengan baju tu...sib baik ada en hb...dia bersungguh tolong aku gi sana sini cari..comel gambar ni ...i like 10000X


pastu acara makan nasi minyak...pastu kitaorg gi amik gambar kat studio plak dan inila hasilnya...

seterusnya gambar family kami...entah kenapa putih sungguh muka semua...bersungguh cina kedai tu edit sampai putih melepak..tapi fiesya sangat comel buat gaya mcm tu dengan rambut barunya yang dipotong dengan harga RM15hinggit di salon....harga gambar yg besar RM110 sekali dengan bingkai...yang family kecik RM80

pastu kitaorg gi umah maksu sbb anak dia syuhada nak kawin...sabtu tu...syuhada ni dulu masa aku kawin dia jadi pengapit...mmg aku nk gi sgt kenduri dia...asal plan raya kedua balik kelantan pastu jumaat tu blk SP balik ..gi kenduri syuhada then baru balik KL...tapi sebab masa kat kelantan...anak2 aku dh teruk buat perangai sbb mlm2 batuk teruk so khamis tu kitaorg trus balik KL...sbb tu la sebiji kuih raya pun aku xdk...kuih raya yg mak beli aku simpan kat sp dulu kononnya jumaat tu nk amik...hampeh...baju raya pun tinggal kat sana....sedih ku rasa...

raya kedua tu balik kelantan...raya ketiga gi umah kakak faizal...dapatla anak2 aku main2 dgn sepupu sebelah sana...kat sana xde la beria sgt mcm family sebelah aku...xde amik gambar...salam pun masa nk blk je...hehehe...balik sana pun kitaorg xjalan umah sedara mara pun sbb cuaca panas...anak2 pulak kurang sihat jadi duk umah je la...abih2 gi KB mall....fahri lak x lalu mkn...xmkn langsung...jenuh bg mcm2...x nk gak dia mkn...rungsing aku...




balik KL pun xde apa yg kitaorg buat...gi tesco...gi ikea...tukar seat keta...tapi yang magic nya...anak2 aku balik umah ja melompat sihat...makan pun banyak...maybe they miss their home kot...aku ni mengidam sangat nk mkn ketupat rendang ngan nasi impit kuah kacang...nk masak sendiri x reti...sabar je la...teringin nk mkn biskut cornflakes ...almond london...biskut kacang...biskut marmur...aduyai... sib baik la aku x ngandung...kalau dk mesti mengalami kemurungan...

tu je la citer panjang lebar pasal hari raya keluarga aku...xla best sangat kan...tapi best la juga dr xde apa langsung...hahaha...kla...till next topic....